Uganuće gležnja

PIŠE: SRĐAN MORAVČEK

Povreda gležnja je najčešće pretrpljena ozljeda u sportu. Često je neadekvatno tretirana što rezultira čestim ponavljanjem iste ozljede. Međutim, gubitak funkcije u gležnju je jedan od najpreviđenijih razloga boli u koljenu, kuku, ramenu pa čak i vratu. Globalni pristup ozljedi je vrlo bitan aspekt za uspješan oporavak.

Razumijevanje kako ozljede utječu na cijeli kinetički lanac je ključno za rješavanje kroničnih boli.

Nakon povrede gležnja prvo izgubimo pokretnost u stopalu. To se događa jer tijelo i mozak pokušavaju stvoriti stabilnosti na način da ograniče daljnji pokret u povrijeđenom dijelu. Gotovo sva uganuća gležnja su uzrokovana izvrtanjem stopala koja istežu ili trgaju ligamente sa vanjske strane stopala, čak 85%. Poznato je da ligamenti zacijeljuju prilično sporo, između tri mjeseca pa čak i do godine dana.

Učinci nakon takve povrede su smanjenje pokretnosti u dorzifleksiji (pomicanje stopala prema gore) i inverziji (rotacija stopala prema unutra). To znači da su mišići plantarne fleksije (pomicanje stopala prema dolje) i everzije (rotacija stopala prema van) stvrdnuti i dominantni, te tako ne dozvoljavaju puni pokret stopala tijekom hodanja.

Međutim, zanimljivo je ono što se događa sa ostatkom tijela.

Nedugo nakon povrede postaje teško staviti težinu na vanjski dio stopala jer uzrokuje bol. Kako bi izbjegli bol, počinjemo se oslanjati više na unutarnji dio stopala. Da bi se vratili u ravnotežu, donji dio tijela će se nagnuti na suprotnu stranu. Ostatak tijela će nastaviti pratiti sve dok ne postignemo ravnotežni položaj. Dakle, povreda gležnja može uzrokovati poremećaj u funkciji cijelog kinetičkog lanca.

web-stopalo-mala

Kada izgubimo pokretnost na jednom mjestu, jednostavno ju počinjemo uzimati iz drugih. Kako bi se nastavili kretati, tijelo će nastaviti tražiti energiju na nekom drugom mjestu – u nekom drugom zglobu. Takve promjene u kretanju, uzrokovane uganućem gležnja, stvaraju disfunkcionalne obrasce (kompenzacije) te mogu uzrokovati ozljede koljena, kukova, donjeg dijela leđa, ramena pa čak i vrata.

KAKO STABILIZIRATI GLEŽANJ

Kako bi adekvatno tretirali povredu, potrebna je pravilna dijagnoza. Svaka vrsta rehabilitacije trebala bi biti strukturirana prema individualnim potrebama. Neposlijedno poslije ozljede fokus je na smanjenju nateknuća i postizanje punog pokreta u zglobu. Jednom kada je to postignuto, potrebno je tijelo naučiti kontrolirati pokret. Ako se to ne napravi, gležanj će se nastaviti zaključavati. U nekoliko koraka će vam objasniti kako to napraviti:

  1. POSTIZANJE PUNOG OPSEGA POKRETA – opustite sve krute mišiće oko gležnja. Za opuštanje možete koristiti pjenasti valjak (foam roller), tenisku ili bejzbol lopticu, ili čak i svoje prste.
  2. RAD SA ELASTIČNOM TRAKOM – zavežite traku oko stopala i mičite ga u svim smjerovima. Možete ići gore, dolje, rotirati unutra i van, te radite krugove. Na taj način radite na kontroli pokreta.
  3. AKTIVIRANJE GLUTEUSA – lezite na leđa i podižite trup u most. Na taj način ćete aktivirati mišiće zadnjice koji su vrlo bitni u održavanju ravnoteže u tijelu.
  4. VJEŽBA MRTVA BUBA – odlična je za kontrolu rotacije trupa. Sposobnost kontroliranja trupa i sprječavanja rotacije je zapravo bitnija od same rotacije. Da bi se uspjeli kretati, prvo moramo naučiti kontrolirati pokret. Tokom vježbe zapamtite da morate disati i koncentrirajte se na napetost koja dolazi iz centra trupa.

Zapamtite, za rješavanje loših tjelesnih navika potrebno je vrijeme! Ustrajte u radu i svjedočite kako vam se tijelo i navike mijenjaju na bolje iz dana u dan.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s