Bol u stražnjici – Piriformis sindrom

PIŠE: SRĐAN MORAVČEK

Piriformis sindrom je izuzetno teško i bolno stanje gdje mišić piriformis, smješten duboko kod mišića stražnjice, pritišće bedreni živac i tako stvara bol koja ide niz nogu. Razumijevanje kako dolazi do tog stanja i njegovo liječenje je od presudne važnosti u ispravljanju loših obrazaca kretanja, boli u križima i kukovima.

Pravilno funkcioniranje tog malenog mišića je vrlo bitno u održavanju zdravlja donjih leđa i kukova.

Piriformis je maleni mišić koji se nalazi duboko unutar stražnjice, smješten između sakralne kosti i velikog trohantera u kuku. Glavna zadaća mu je okrenuti kuk i nogu prema van. Također je važan mišić za stabilizaciju kuka kod hoda i ravnotežu tijela.

Kroz njega prolazi bedreni živac (išijatikus), najveći u ljudskom tijelu koji se proteže iz donjih leđa pa sve do stopala. Prevelika napetost u piriformisu tako može pritisnuti živac te stvoriti bol u predjelu kuka šireći se niz nogu.

U liječenju ovog stanja je vrlo bitno isključiti ostale uzroke poput hernije diska koji dovode do iritacije i kompresije živca.

Postavlja se pitanje: zašto piriformis postaje napet?

Zadaća piriformisa je također pomaganje gluteusu (mišiću stražnjice) u pravilnom prijenosu sile prilikom hoda ili trka. Međutim, zbog sjedilačkog načina života ili uslijed nekih ozljeda, gluteus počinje gubiti funkciju pa tako nastaju i problemi. Kada najveći generator sile i najveći mišić u tijelu više ne obavlja svoj posao, jedan ili više od 17 ostalih mišića u kuku će raditi njegov posao. Vrlo često tu ulogu preuzima baš piriformis. Pošto njegova glavna zadaća nije nošenje opterećenje cijele stražnjice, postaje  napet i pritišće živac izazivajući bol u nozi.

KAKO SI POMOĆI

Iza opuštanja piriformisa odmah slijedi aktivacija nedovoljno aktivnih mišića kako bi uspješno reprogramirali disfunkcionalni pokret. Pošto se nova informacija prvo pohranjuje u kratkoročnoj memoriji, imperativ je ponavljati ovaj protokol više puta dnevno kako bi se pretvorio u dugoročnu memoriju.

PRVI KORAKna bolnoj strani opustite piriformis. Možete to napraviti pomoću ruke, loptice, pjenastog valjka ili bilo čega drugog. Izvodite spore i duboke pokrete sve dok se mišić ne opusti.

DRUGI KORAKna istoj strani sada aktivirajte mišić gluteusa tako da legnete na leđa, savijete koljena pod 45 stupnjeva i držite stopala cijelo vrijeme na podu. Pritisnite petom u pod i držite kontrakciju 5 sekundi. Napravite to 5 puta.

TREĆI KORAK – aktivirajte vanjske okretače kuka na drugoj strani koja ne boli pomoću vježbe školjke. Lezite na bok na bolnoj strani, savijte noge pod 45 stupnjeva i držite noge skupa. Držeći donju nogu na tlu, podignite gornje koljeno koliko možete i zadržite 5 sekundi. Držite pete cijelo vrijeme „zaljepljene“. Napravite 5 serija. Ustanite se i vidite je li vam lakše.

Iako je ovo najčešći scenarij piriformis sindroma, moram istaknuti da je to samo jedan od niza razloga. Pošto piriformis okreće nogu na van, u suradnji je sa mišićima koji okreću nogu prema unutra. Jedna od mogućnosti je da piriformis bude preaktivan, a okretači noge na unutra neaktivni štp također može stvarati neravnotežu.

Pravilno funkcioniranje ovog malog, ali bitnog mišića u kuku je ključno u održavanju zdravih kukova i donjih leđa. Ravnotežu između mišića lako mogu utvrditi pomoću ručnog testiranja mišića.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s